zaterdag 11 december 2010

Mijn eerste apllicatie met App inventor

App Inventor op de HTC desire.

Heb me een paar dagen geleden bij app inventor aangemeld om er er eens mee te spelen.
En vandaag kreeg ik een emailtje dat ik beta tester was.


De interface van de android applicatie wordt in een web browser geschreven. Je gaat naar:
 http://appinventor.googlelabs.com.
En je klikt je knopjes tekst en wat foto's bij elkaar. 


Daarna open je de blok editor. Waar het vroeger bij Visual Basic moelijk wordt gaat het hier simpel verder. Met een soort lego blokjes klik je een programma in elkaar. De methode die ook bij Lego Mindstorms werd toegepast, wordt hier gebruikt om het programma te maken.




App Inventor is leuk als je begint met programmeren. Het ziet er visueel aantrekkelijk uit. Op je mobiel zie je een applicatie meteen verschijnen. Aanpassingen in je programma of interface zijn direct zichtbaar op je mobiel.


Nadeel van app Inventor is dat zodra de USB kabel weg is. Je app weg is. Je kunt dus je net geschreven applicatie niet trots aan je vrienden laten zien of je moet heel je laptop mee slepen. Een ander nadeel is dat er niet direct libraries kunnen worden bij gelinkt. Je zult best een leuk programmaatje bij elkaar kunnen klikken maar ik denk dat je al snel tegen de grensen van het programma aanloopt.


Is het interessant om om te gebruiken? Wel dat hangt er vanaf. Ik raad het zo aan bij mijn 12 jarige zoon. Het is een leuk programma om de eerste stappen van het programmeren te leren. Ook als je iets simpels met een paar knopen en wat foto's dan is dit een app Inventor een goede keuze. Als je echter al een beetje kan programmeren en een grafisch iets wil maken zou ik processing gebruiken. Lees daarvoor mijn andere Post.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten