zondag 5 december 2010

Zelf een applicatie maken voor de iPad

En nu wil ik zelf wel eens een applicatie voor de iPad schrijven.
mmm... zou het moeilijk zijn?


Ik ga zo weinig mogelijk/geen gebruik maken van xcode, want xcode  is te moeilijk voor mij.


Voor Android kwam ik uit op het programma Processing.  Processing is een simpele programmeertaal.
Processing is een op Java gebaseerde taal. In 10 regels code schrijf je een proggie / app. De taal wordt gebruikt door kunstenaars.


Voor iPad kom ik uit op iProcessing dat is het kleine zusje van processing. Het is voor mij makkelijk als ik met een taal apps voor zowel Android en de iPad kan schrijven.


Het is me uit eindelijk gelukt  hieronder staat de handleiding. Als je nog vragen heb stel ze gerust.




Wat heb je nodig
  • Een apple om je code op te schrijven.
  • Een iPad /iPod: Je kunt ook eerst de simulator gebruiken
  • Een appleID: gratis aan te maken bij Apple 


Installatie van Xcode


Eerst moet de programmeer omgeving van Apple worden geïnstalleerd. Deze heb je ondermeer nodig om te compileren en de simulator te gebruiken. De  xcode 3 sdk is bij Apple gratis te downloaden. Je moet je hiervoor wel registreren.




  • ga naar : http://developer.apple.com/technologies/xcode.html
  • Kies rechts op de pagina IOS Dev center
  • login met je apple ID
  • klik op downloads
  • klik op sdk 3.2.5 and IOS 4.3
  • de download wordt gestart
  • dubbelklik op de .dmg file om de software te installeren.



Installatie van iProcessing 


Het gaat hier niet echt over een installatie maar luckybite heeft een voorbeeld programma met directory structuur gemaakt.
Als gebruiker kun je deze boom gemakkelijk kopiëren en zo aanpassen dat het je eigen programma gaat draaien.


ga naar: http://luckybite.com/iprocessing/


download en unpack de zip file en zet op een plek neer.




Het eerste programma


  • Open rechtsboven  spotlight 
  • type : xcode
  • Klik rechts onder op de knop "Open"
  • Klik in de menubar op File -> Open
  • Ga naar de plaats waar de zip file is uitpakt en klik op iPhoneGesture.xcodeproj en dan op "open"
  • Dubbelklik de map Resources om de folder te openen.
  • Dubbelklik de map main 
  • Dubbelklik main.pde. 
    Dit is de file /bestand waar de Processing Code in staat.  Het bestand kan je in de Processing SDK open en aanpassen. Je kunt ook andere / nieuwe .pde files toevoegen.




You can add additional .pde files to the main folder (e.g. to have separate files for classes).

To rename your App you just need to rename the .xcodeproj file.



De eerste Run op de simulator


  • klik op Build en Run : Het programma wordt nu gebouwd en in de simulater gestart. Dit kan even duren maar dan komt het scherm op. En start je eerste programma,




De zelfgemaakte app op de iPad / iPod


De officiële manier om de om de app op de een ipad of ipod te krijgen is om je app bij Apple in te brengen. Je betaald 99 dolar. Zij bekijken je programma, Je wacht een tijd (een hele tijd).  Als de applicatie is goed gekeurd kun je hem bij Apple bij ITunes onderbrengen en er geld aan verdienen.


Er zijn ongetwijveld mensen die er rijk van worden, maar ik wil gewoon op een zondag middag mijn applicatie draaiend zien. Hier en nu.


Ik zie dat er mogelijk heden voor zijn maar heb besloten om dit maar in een andere post uit te leggen.




links


De home pagina van processing: www.processing.org
iProcessing : www.iprocessing.org

Geen opmerkingen:

Een reactie posten